Trädgårn

Det var ett toppenställe på trädgårn. Dyrt bara annars var det superbra!
Hade riktigt trevligt!
dagen efter var det jobb och det var mindre kul då min förkylning slagit ut till
feber liknande halsont och snuuvaa. Inget vidare men jag tapprade mig
och gick, sen blev det vila. Oskar kom med chips och dip som tog
slut på cirka tio mins eftersom jag var så sugen..
Tittade faktiskt på dansbandskampen konstigt nog.

Idag vilar jag upp mig, jobb imorogn kl 9-18. Jag satsar
på att vara frisk imorgon faktiskt. Hoppas kroppen håller med.

Här är en god lussekaka!

Ingredienser:

Till formen:

  • ca 2-3 msk flytande margarin
  • ca 0,75 dl ströbröd

Mjuk kaka:

  • 125 g smör
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 st ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • ca 60 g syltade apelsinskal
  • ca 100 g korinter

Nöttäcke:

  • 1 st ägg
  • 2 dl farinsocker
  • 200 g hasselnötkärnor


Gör så här:

Ta fram och lägg smöret till kakan i en bunke så det blir rumsvarmt. Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Rör det rumsvarma smöret och socker till en jämn smet, använd gärna elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget och kör ca 5-10 sek med elvisp. Lägg i vetemjöl, apelsinskal, korinter och blanda eller kör med elvisp till en jämn smet. (Vispa inte mer än att det är blandat.) Bred ut smeten i formen. Bred ut försiktigt, tryck där smeten är som tjockast så att inte ströbrödet kladdas in alltför mycket.
Nöttäcket: Knäck ägget i bunken (du kan använda samma bunke och visp som förut, behöver ej diskas mellan). Tillsätt farinsocker. (Om sockret innehåller hårda klumpar gör det inget för det löser sig av vätskan från ägget.)Hacka nötterna fint i en matberedare eller mal dem. Vispa först ägg och farinsocker till en porös smet med elvisp. Tillsätt nötterna och blanda till en jämn smet. Bred nötsmeten ovanpå den andra smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 50 minuter. Låt kakan kallna under bakduk. Lossa sedan kanten och därefter kan du enkelt lyfta över kakan till ett fat. Den lossnar lätt från botten och håller ihop väldigt bra så den är väldigt lätt att flytta. Skär kakan i bitar med en vass kniv eftersom nöttäcket är knäckigt och därför lite hårt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0