I väntan på helg


torsdag och fredag är för mig väntan på helg, om
nte nu hela veckan är det egentligen. Redan söndag kväll brukar jag börja vänta på helg igen.
Inte för att det är tråkigt med skola eller så, mest för att jag vill vara lat och slö. Och så är det alltid
så mysiga saker som händer på helger! Är glad också för det gick jättebra på NK
provet! bara 4 fel! Stolt över mig själv

Nu börjar det bli juletider, har precis öppnat
min chokladkalender 1-3 ( bra att spara för då blir det mer) hihi
Och julen fick mig sklart att lägga upp ett julerecept!

Mjuk pepparkaka som är så sjukt gott:
  • 100 g smör eller margarin
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 ½ dl filmjölk
  • 1 ½ tsk malen ingefära
  • 1 ½ tsk malda nejlikor
  • 2 tsk malen kanel
  • 1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
  • 3 dl vetemjöl
  • Do like this:
    Smält matfettet och låt det svalna. Smörj och bröa en avlång form eller en sockerkaksform med hål i mitten som rymmer ca 1 ½ liter.  Vispa ägg och socker så det blir vitt och pösigt, gärna med elvisp.  Tillsätt filmjölk, ingefära, nejlikor, kanel och bikarbonat (eller bakpulver). Blanda till en jämn smet.  Tillsätt vetemjöl och det smälta matfettet. Blanda till en jämn smet.  Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 minuter.  Låt kakan stå i formen i några minuter innan du stjälper upp den. Lägg formen över kakan medan den svalnar.

    Anna har snott receptet från recepten.se!

          


    Glad 3:e december!

    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0